Почувши словосполучення «бодішоп», ви, мабуть, в першу чергу уявляєте магазин продуктів для догляду за тілом, наповнений мильними бульбашками та ароматними кремами. В галузі веб-розробки цей термін має зовсім інше значення. Давайте розбиратися.
То що ж таке «бодішоп» в ІТ-сфері?
«Бодішоп» — це компанія, яка наймає розробників, щоб продавати їхні послуги замовникам на погодинній, подобовій або ж попроектній основі. Компанії, що практикують «бодішопінг», часто називаються консалтинговими фірмами. Розробники не займаються активним пошуком проектів — компанії самі забезпечують їх роботою.
Незважаючи на назву «бодішоп», це фактично «майндшоп», бо ви, звісно, замовляєте інтелектуальну працю розробника, його знання та навички.
Звідки походить цей термін?
Практика «бодішопінгу» розпочалася в 1990-х роках. Велика проблема кінця минулого століття — так званий «баг 2000-го року» — призвела до шаленого попиту на ІТ-спеціалістів, здатних захистити комп’ютерні системи від неполадок. В Індії було багато розробників для задоволення цього попиту. Тож індійські «бодішопи» надсилали своїх працівників за кордон (до США, Європи, Австралії і т.д.), вирішували їхні візові питання та платити їм регулярну заробітну плату.
Іронічний відтінок терміну
Згідно з деякими версіями, саме низький рівень цих заробітних плат, залежність працівників від рішень їхніх роботодавців, а також механічний, монотонний, інтенсивний характер роботи призвели до появи терміну «бодішоп» з його дещо негативним відтінком значення, що призвело до відповідного сприйняття цього терміну.
Багато ІТ-компанії досі розглядають практику «бодішопінгу» з певною зневагою. Вони вважають, що «бодішопи» не дбають про розвиток своїх працівників, і їхня єдина мета — якнайдорожче продавати знання та навички розробників.
Хоча все насправді залежить від компанії та її репутації. Загалом, «бодішопінг» — це така ж практика продажу послуг з оплатою за проміжок часу, як і будь-яка інша.
«Бодішопи» сьогодні
Після того, як «проблема 2000 року» втратила актуальність, феномен «бодішопінгу» не зник, а почав розвиватися далі, забезпечуючи потреби вже в інших навичках і знаннях з галузі ІТ. Наприклад, в 2000-2001 роках «бодішопів», як надсилили розробників лише до США, налічувалось близько тисячі, а цих розробників — десятки тисяч.
Практика «бодішопінгу» залишається дуже розповсюдженою і більше не обмежується Індією. Принцип найму ІТ-працівників на погодинній чи подобовій основі виявився дуже зручним. Віддалена робота знаходиться на піку популярності, тому питання візової підтримки не дуже актуальне.
Знову ж таки хочеться наголосити, що потрібно звертати увагу на репутацію фірми, до якої ви звертаєтесь. Повага до працівників і до замовників має бути на найвищому рівні. Ми живемо в 21-му столітті, тож давайте позбавимо іронічності термін «бодішопінг»...або нехай ця іронічність лишається тільки в терміні. Прекрасних вам розробників та проектів!