Коли йдеться про веб-розробку, у всіх на вустах поняття забезпечення якості (QA).
А сьогодні ми розкажемо про особливий вид тестування, що називається UAT
(приймальне користувацьке тестування). Давайте розберемося, що таке UAT,
як воно працює і чому воно важливе для вашого сайту.
Першочергова ціль QA — зробити так, щоб сайт був бездоганним і повністю відповідає технічним вимогам. Для цієї цілі найкращі QA-інженери застосовують потужні інструменти, секрети ручного та автоматизованого тестування, а також свій великий досвід. Однак, без UAT, цього могло б бути недостатньо, аби перевірити, як сайт виконує свою місію в роботі з реальними користувачам та втілює бізнес-цілі замовника. Чому?
Існує легенда (і вона на 100% реальна), що всі розробники колись були користувачами, але їх зачарувала магічна сила веб-розробки, і вони забули про своє минуле ;) Вони мислять технічними поняттями, тож бачать веб-проекти і тлумачать вимоги до них з висоти професійного погляду.
На думку відомого консультанта з юзабіліті Джейкоба Нільсена, здогадуватись про потреби користувачів — це справжнє випробування. Розробники дуже відрізняються від більшості користувачів, пише Нільсен. Їм подобається зовсім інші речі, і так само зовсім інші речі вони вважають простими і зручними.
Ось чому так важливо перевірити сайт з точки зору тих людей, які будуть використовувати його на щоденній основі. І саме в цьому допоможе UAT.
Що таке UAT (приймальне користувацьке тестування)?
Приймальне користувацьке тестування визначає, чи «прийнятий» веб-продукт кінцевими користувачами або замовником, і чи працює він згідно з їхніми очікуваннями. Тому UAT також називається “end-user testing” (тестування кінцевим користувачем).
UAT — це фінальний крок у веб-розробці, коли всі інші фази уже позаду, сайт ретельно протестований і готовий до перенесення у всесвітню мережу. Готовий… чи, можливо, не зовсім? Останнє слово за користувачем!
В процесі UAT цільова аудиторія взаємодіє з сайтом, вказує на недоліки і розповідає, що варто виправити. Не йдеться про пошук багів — на цьому етапі вони повинні давно бути вичищені! Йдеться про перевірку того, чи виконує сайт свою місію так, як передбачалося.
UAT дуже допомагає переконатися, що не було ніяких неточностей чи непорозумінь у передачі вимог розробникам, і що всі ці вимоги були врешті-решт втілені правильно.
Хто виконує UAT і яка роль QA?
Приймальне користувацьке тестування може виконуватись власником продукту або обраною аудиторією користувачів. Однак, дуже рідко це відбувається без участі QA.
В багатьох випадках QA-інженери створюють тест-план, визначають критерії прийнятності для ряду кейсів, підбирають та організовують відповідних користувачів, дають їм інструкції, ну і, звісно, документують результати.
QA-інженери також можуть самі «стати на місце» користувачів і дослідити сайт під їхнім кутом зору. Потім вони надають детальні результати замовнику, щоб він вирішив, чи приймає він такий продукт. Вони повинні бути достатньо досвідчені і ознайомлені з бізнес-цілями сайту.
UAT і тестування юзабіліті
Коли йдеться користувацький досвід, спадає на думку також відомий термін «тестування юзабіліті» (usability testing). Так, це інший вид тестування, який певною мірою перекликається з UAT, але дещо відрізняється від нього.
Тестування юзабіліті проводиться всередині або в кінці проекту. Воно дбає про зручність для користувачів при роботі з сайтом та має справу з розмірами кнопок, читабельними шрифтами, правильним розташуванням меню та розділів, чіткими закликами до дії, і так далі.
Приймальне користувацьке тестування проходить, коли все інше уже зроблено. Це наче фінальне схвалення того, наскільки добре сайт виконує свою передбачену місію. І це шанс виправити щось в останній момент, перш ніж його «протестує» світ.
Наостанок
А як щодо вашого сайту — користувачі приймають його чи ні? Давайте перевіримо! Замовте послуги наших досвідчених QA-інженерів — і вони організують процес користувацького тестування для вашого сайту з усією бездоганністю, на яку здатна їхня душа перфекціоніста! ;)