Створення та обслуговування веб-ресурсу — це комплексний процес. Ми вже розповідали, що на початковому етапі проект-менеджменту ми збираємо інформацію про майбутній сайт. Технічне завдання містить ці відомості. Воно дуже важливе, адже визначає всі наступні кроки і має великий вплив на остаточний вигляд веб-продукту і на успіх проекту загалом.
Що ж таке ТЗ?
Технічне завдання (ТЗ) — це затверджений документ, на основі якого виконується розробка проекту. У ньому максимально точно і детально описані вимоги до компонентів та характеристик майбутнього веб-продукту.
Для чого необхідне ТЗ?
На основі ТЗ здійснюється наступний крок — оцінка проекту, тобто його рівня складності і відповідно розрахунок термінів роботи і вартості. На цьому неоднозначному і спірному етапі команда розробників стикається з багатьма труднощами максимально точної оцінки. Неможливо з впевненістю на 100% передбачити затрати часу та коштів. Однак, чим детальніше буде розписане ТЗ із самого початку з мінімальними подальшими доробками, тим точнішими будуть прогнози. Чим чіткіше ви опишете кінцевий результат, тим простіше буде до нього наблизитись.
Також, завдяки ТЗ, ви, як замовник, зумієте оцінити і роботу веб-компанії, взявши за критерій своєї оцінки те, наскільки остаточний веб-ресурс відповідає описаним у ТЗ вимогам. Оскільки техзавдання — це документ, то на його підставі ви, коли вже отримаєте готовий результат, зможете порівняти усі параметри вашого сайту чи додатку, які були затверджені у завданні, з тими, які отримали по завершенні проекту.
Яку інформацію обов’язково повинно містити ТЗ?
Призначення
Який головний меседж хоче донести ваша організація? Для чого і як використовуватиметься майбутній веб-ресурс? Наприклад, створення інтернет-магазину для реклами та продажу своїх товарів чи веб-порталу для допомоги користувачам у пошуках необхідної для них інформації.
Цілі і завдання
Навіщо вам потрібен цей проект? У чому його важливість для вашої компанії? Чому він вартий реалізації? Які проблеми він може вирішити? Яку користь принесе?
Ви повинні знати відповіді на ці питання, перш ніж почати розробку сайту. Для того, щоб досягти своєї цілі, вам, очевидно, спочатку слід її визначити. Один проект може мати кілька цілей, кожна з яких супроводжується багатьма завданнями. Завданням — це так звана «дорожня карта», яка допоможе дістатися до «пункту призначення», тобто до цілі.
Цільова аудиторія
Хто сидітиме перед екранами, переглядаючи ваш веб-продукт? Хто є вашими потенційними споживачами? До якої вікової категорії і статі вони належать? Де проживають? Який рівень доходів? Чого вони потребують найбільше і чого очікують від вас?
Якщо у вас уже є сайт, який працює деякий час, то інструменти веб-аналітики, в тому числі Google Analytics 360 Suite, та інші способи пізнати краще свою цільову аудиторію допоможуть відповісти на ці запитання. Якщо ж ні, тоді вашому бізнесу обов’язково потрібен сайт, зокрема і для можливості отримувати статистичні дані про цільову аудиторію, на основі яких точно будувати маркетингову стратегію. І першим кроком є ТЗ на розробку нового сайту. Ви повинні чітко уявляти, для кого створюєте свій сайт чи додаток. Це дасть змогу передбачити поведінку користувачів онлайн та визначити, який зовнішній вигляд і функціональні характеристики повинен мати ваш веб-ресурс, щоб задовольнити потреби клієнтів.
Конкретні вимоги
Якщо, наприклад, це ТЗ для розробки нового сайту, то у ньому детально описуються вимоги до програмного забезпечення, до безпеки, до пошукової оптимізації та інші всеможливі аспекти. Для наочності, щоб уточнити кольорову гамму, розташування блоків та інші нюанси інтерфейсу, можна додати карту веб-сайту, прототипи, макети, шаблони сторінок та їх елементів. Чим більше конкретики ви внесете, чим більше деталей продумаєте і точніше їх сформулюєте, тим бажаніший і очікуваніший результат отримаєте.
Дуже часто виникає потреба врахувати нову інформацію, яка виявилася уже в ході роботи над веб-проектом. У таких випадках технічне завдання може доопрацьовуватися, доповнюватися правками, додатками. Однак, зловживати цим не варто. Важливо, щоб в уяві і замовника, і розробників від самого початку виникало спільне бачення, до якого прагнути. Таким чином менше непорозумінь буде в ході співпраці, менше факторів ризику виникне.
Отож, краще від самого початку задайте якомога точніші координати вашого кінцевого пункту призначення, і тоді дрібні відхилення від курсу не зіб’ють нікого з правильного напрямку. Це полегшить та оптимізує роботу. Якщо ж у вас ще немає складеного остаточного ТЗ, а є лише ідея, теж не вагайтеся і звертайтеся до наших досвідчених спеціалістів, які дадуть поради щодо вашого проекту та допоможуть скласти завдання.