Управління проектами очима НЕ Проджект Менеджера

16.08.2012
Project Management As Viewed By A NONE-Project Manager
Автор:

У будь якій сфері діяльності роль управлінця є ключовою. А надто, коли ця людина не нав`язана вищим керівництвом (штучний промоушен), а дійшла до такого високого рівня особистісного та професійного розвитку своїми власними силами, та чию владу, авторитет та професіоналізм визнають по обидві сторони барикад - як учасники проекту, так і клієнти.

Для кожної сфери діяльності, звичайно, існують свої умови набуття статусу/посади/звання ПМа. Наприклад, виконробом на будівництві може бути лише людина, яка знає скільки треба цеглин, щоб змурувати стіну. І ці знання будівельник може отримати лише з практичного досвіду. Для сфери IT (web-development зокрема), аналогічно я була переконана, що ПМом може стати виключно програміст з величезним багажем практичного досвіду за плечима.

На даний момент я можу вивести наступне означення цього поняття:

Проект менеджер - це досвідчений “архітектор”, який не займається безпосередньо написанням коду, а розподіляє задачі між усіма учасниками проекту, слідкує за дотриманням погоджених термінів реалізації та об`ємів, вчасно та максимально ефективно реагує на забезпечення проекту необхідними ресурсами, володіє навиками мотивації та стимуляції команди до ефективної роботи, а також виступає з`єднувальною ланкою між клієнтом/замовником та своєю командою.

З означення випливає, що ПМ, в першу чергу, це людина з високими організаторськими здібностями. Хороший ПМ в IT-сфері може досягти такого ж результату в багатьох не дуже специфічних (технологічно чи технічно) сферах. Адже головне тут - розуміння процесів та планування, психологічна мотивація та енергійність, яка стимулює та “змушує” виконавців проявляти корисну активність у відповідь.

Кардинально змінилася моя думка про професійні якості та вимоги до ПМа у сфері веб-девелопменту, коли отримала багатий та різносторонній досвід працюючи на цій посаді в компанії InternetDevels та не будучи програмістом ні за освітою, ні за покликанням.

На даному етапі в мене особисто сформувалося 5 основоположних установок (принципів) для людини, яка має бажання взяти на себе та нести повну відповідальність за ведення проекту та його успішну реалізацію. 

1) Зрозуміти потреби клієнта та донести цю вхідну інформацію до виконавців, не спотворивши її

Якщо ви самі не розумієте, чого хоче в результаті замовник, то як можна коректно поставити задачу її виконавцям? Треба дійти до цього розуміння, на етапі оцінки бюджету чи задачі, вкладаючи якомога більше часу у спілкування з замовником та задаючи уточнюючі питання. Дуже помічним тут є складання структури майбутнього сайту та його функціоналів у документі, який можна показати замовнику, щоб отримати підтвердження того факту, що ми правильно розуміємо його потреби. Також такий документ має бути сформований з врахуванням того, що згідно нього будуть ставитися задачі програмістам: розділ Блоги не може бути реалізований без сторінки створення та сторінки для виведення даного типу матеріалу, наприклад. Позиція "програмісти розберуться і без мене" не працює: девелопери - це творчі люди, які мислять у своєму, трохи аморфному і недосяжному пересічному гуманітарію світосприйнятті, хоча люблять виключно чітку постановку задачі. Тому формулювання “зробіть, як у Вконтакте” необхідно розбирати на складові та вимагати від клієнта деталізації по кожній з них. 

2) Вияснити цілі проекту, спланувати етапи реалізації проекту та розподілити наявні ресурси між виконавцями

На етапі запуску проекту часто застосовується практика розбивки його на “релізи”. Адже прогнозування термінів реалізації великої кількості взаємозалежних функціоналів на короткій дистанції має меншу похибку, відповідно, та зменшує ризики неадекватної оцінки термінів реалізації. А це, само собою, запобігатиме виникненню можливих конфліктів в силу неспівпадіння очікувань замовника з реаліями. 

3) Займати активну позицію

Це двосторонній процес: замовника необхідно постійно тримати в курсі подій та стану реалізації задач проекту, а виконавців необхідно стимулювати до інтеракції з клієнтом посередництвом вас самих, для деталізації постановки задач. Лише за такої умови ваш клієнт буде почувати себе в надійних руках. А команда тим паче. Адже спілкуючись (не лише формально, а й у невимушеній ситуації) з учасниками проекту можна отримати багато інформації, а також стати каталізатором взаємодії у команді (тим паче, коли вона працює вперше у такому складі), що позитивно відобразиться на ефективності її роботи в цілому. 

4) Бути чутливими до забаганок клієнта але водночас уникати запуску в розробку того, що йому насправді непотрібно

В цьому плані варто не забувати, що ми не повинні бути “індусами” (стереотип, який склався у працівників нашої сфери). Якщо замовник просить зробити щось беззмістовне, нелогічне і зовсім непотрібне (виходячи з початково визначених цілей проекту (див. п.1) ми вже можемо формувати такі судження), то краще направити його в правильне русло. І задаючи питання “Чому ви вважаєте, що для вас це необхідний функціонал?”, “Яка мета реалізації цього функціоналу?” отримати судження, які не будуть суперечити початково визначеним цілям проекту. Це допоможе уникнути можливих звинувачень в сторону виконавців типу: “Навіщо ви потратили мої гроші на те, що мені непотрібно?” 

5) У разі виникнення конфліктної ситуації із замовником займати позицію безпристрасного та об`єктивного арбітра

Якщо клієнт в силу тих чи інших причин намагається звинуватити команду у тому, що “нічого не працює”, “все злетіло”, “ваш сайт повільно працює” і т.п., необхідно домогтися конкретики у формулюванні проблеми. Як правило, після задання кількох уточнюючих запитань, а також, повторного інструктажу з користування сайтом, проблема сама по собі втрачає суть та звинувачення виявляються безпідставними.

Однак, у тому випадку, коли проблема таки має місце, варто наголосити на тому, що це звичайний робочий процес і такі ситуації можливі і ми несемо виключну відповідальність за її усунення в якнайкоротші терміни. Йти ж на поводу “істерик” замовника в першу чергу шкідливо тим, що обидві сторони конфлікту витрачають той дорогоцінний енергетичний потенціал (по аналогії з бензином, яким заправляють машину), яким забезпечується працездатність та ефективність роботи команди в цілому.

Виходячи з вище викладеного переконливо звучатиме наступний висновок: для ефективного управління проектами у сфері веб-девелопменту не важливо чи має людина досвід у програмуванні. Важливі людські якості, перш за все. Та “підкованість” у спеціалізованих знаннях стане лише всім на допомогу.

Ця стаття, очевидно, не є типовою для даного ресурсу - як правило це вузькоспеціалізовані блог-пости щодо реалізованих можливостей в Drupal і т.п. Однак не варто забувати, що і замовники перш за все люди, і код теж пишуть люди. А суперечки між обома сторонами точаться, як правило, навколо моральних якостей, ідей та принципів, а ніяк не щодо неправильно вжитої функції у коді.

3 votes, Рейтинг: 4.3

Subscribe to our blog updates